ESITTELYSSÄ INTOHIMOINEN YRITYSTARINA VAKKA-SUOMESTA: Laitilan Wirvoitusjuomatehdas

Kuva Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan juomakirjasta 2016

Kuva Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan juomakirjasta 2016

LWT:n tarina

Neljä Laitilalaista nuorta miestä perustivat Fisutta Oy:n 1994 kalajalosteiden myymiseksi Keski-Eurooppaan. Elintarvikebisneksestä kukaan ei tiennyt mitään, mutta väliäkö sillä. Ensimmäinen kalanäytteiden esittelymatka Ranskaan pysähtyi Saksassa ajettuun kolariin. Samalla loppui kalabisnes.

Intohimoinen Yritys 2016 on Inspired in Finlandin* ja Savonlinnan Oopperajuhlien projekti, jossa nostetaan esiin 100 intohimoista yritystä. Profiilikuvamerkki-3.jpgSuomen Nuorkauppakamarit vastaa yritystarinoiden keruusta, eli pääsee eturivistä nostamaan intohimoisia yrityksiä esiin. Vakka-Suomen Nuorkauppakamari haluaa nostaa esiin intohimoisia yritystarinoita Vakka-Suomen alueelta ja kertoa intohimoisia tarinoita eteenpäin.

tehdaslogo

..Vintiltä löytyneiden vanhojen pullojen ansiosta bisnesidea jalostui nopeasti nykyiseen muotoonsa; valmistaa laadultaan ylivertaisia juomia suomalaisille. Yritystä on aina määrittänyt pyrkimys heiluttaa valta-asemia ja muuttaa asioiden vallitsevaa tilaa. Tietoa ja rahaa ei ole ollut, mutta intohimoa ja rohkeutta sitäkin enemmän. Yhtiön voimakkaan lobbaamisen ansiosta Suomen panimoteollisuuden kilpailu vapautui 2000-luvun alussa, juomapakkausverojärjestemän muututtua.

Yhtiö on joutunut luomaan itselleen ja muille pienpanimoille toimintamahdollisuuksia aikaisemmin duopolistisella alalla ja on onnistunut siinä hyvin. Tämä lannistumattomuus vastoinkäymisten edessä on sittemmin muodostunut Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan käyntikortiksi. Jatkuva pers’aukisuus ja täydellisyyttä hipova tietämättömyys ovat toimineet muutoksissa drivereina. Kun yhtiö investoi 2001 2,7 markan liikevaihdolla 14 miljoonaa tehtaaseen ja tölkityslinjaan, oli tullut aika katsoa idean kantavuus. Rahaa ei ollut, joten se mitä ei pankista saatu, kerättiin yleisellä osakeannilla. Kukko oluen menekin kasvaessa, on pienpanimomääritettä pitänyt muuttaa pariinkin kertaan. Ensin 10 miljoonaan litraan ja sitten 15 miljoonaan. Laitilassa ei panimoalan ammattilaisia ole liiemmälti ollut, joten koko 50-päinen henkilökunta on koulutettu itse. Henkilökunta viihtyy ja vaihtuvuus on pieni. Perinteisestä muutosvastaisuudesta ei tässä yhtiössä ole pelkoa, paremminkin huolestuneisuutta alkaa ilmetä, ellei ole jatkuvaa muutosta. Kotimaassa taistellaan suuria kilpailijoita, korkeita veroja ja typeriä säännöksiä vastaan. Se taistelu jatkuu, mutta siitä huolimatta seuraavaksi valloitetaan maailma. Lue tarina kokonaisuudessaan täältä

 

www.laitilan.com


You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *